3 mýty o pitném režimu

Dodržování pitného režimu je důležité v každém ročním období, v horkých letních měsících však ještě víc než jindy. V souvislosti s ním ale existuje celá řada mýtů, které se týkají toho, jaké tekutiny a jaké množství pít. Pojďme se podívat na ty nejčastější a udělejme si v tom konečně jasno.

 

3 litry je minimum

Příjem tekutin se rozhodně nedá takto zobecnit, je to totiž u každého člověka jiné. Roli hraje celá řada faktorů, jako je váha nebo třeba zaměstnání – jiné potřeby bude mít fyzicky pracující muž, vrcholový sportovec či programátor sedící u počítače. V běžných podmínkách bychom do sebe měli dostat 0,5 litru tekutin na každých 15 kilogramů hmotnosti. Nechce-li se vám počítat, pak zkuste víc naslouchat svému tělu, samo si řekne.

 

Pít, co teče

Rozhodně nemůžeme všechny tekutiny házet do jednoho „pytle“. Základem pitného režimu by měla být čistá voda, zpestřit si ho však můžeme také stoprocentními džusy. Je však vhodné je ředit, protože obsahují energeticky vydatné přírodní cukry. Zařadit můžete také ovocné sypané čaje. Naopak zapomenout byste měli na perlivé, okysličené a přeslazené vody, které zbytečně dráždí žaludek. Vyvarujte se také alkoholu, protože odvodňuje, opatrnost je na místě také u kávy. Nemusíte se jí však zcela vzdávat, pouze ztrátu tekutin kompenzujte sklenicí vody.

Čím studenější, tím lepší

Horké dny přímo vybízí k tomu sáhnout po ledových nápojích třeba ještě doplněných o kostky ledu. Pokud si však myslíte, že jimi lépe uhasíte žízeň, tak to se pořádně pletete. Nízká teplota totiž způsobí prokrvení rtů a nosohltanu a výsledkem je ještě větší žízeň. Navíc na dorovnání teplotního rozdílu musí váš organismus vynaložit velké množství energie. Obyvatelé pouštních oblastí už dávno přišli na to, že daleko lepší službu prokážou vlažné bylinkové a slabé zelené čaje, které přinesou vítané ochlazení a osvěžení. Podobné účinky má i pití černého čaje.