Červená čočka vás bude v kuchyni bavit

Že jsou luštěniny zdravé a měli bychom je jíst pravidelně tak nějak všichni víme. Přesto na ně ve svém jídelníčku tak trochu pozapomínáme, většinou i proto, že jejich příprava je časově náročnější, musí se namáčet a propírat a dlouho vařit. Červená čočka je ale hotová za pár minut a na chuť je skvělá.

Je to sice také luštěnina, ale jako by ani nebyla. Nejčastěji se upravuje loupaná, tedy bez slupky a proto ani tolik nezpůsobuje nadýmání, které je dalším důvodem k omezené konzumaci luštěnin. Červená čočka už slupku nemá, takže se ani nemusí namáčet, ani propírat v několika vodách, prostě ji tak jak je rovnou použijete pro přípravu jídla. Navíc je velmi lehce stravitelná a vaří se velmi krátkou dobu, půlená čočka na uvaření potřebuje asi 6 minut, nepůlená kolem čtvrt hodiny.

V průběhu vaření červená čočka mění barvu, a tak zatímco v syrovém stavu má barvu dočervena, při vaření začne žloutnout a hotová je žlutá. Právě proto, že je loupaná a nemá už slupku, moc nedrží pohromadě. Při tepelné úpravě tak dojde k lehkému rozvaření, což není chyba, a pokud ji neuhlídáte a rozvaří se úplně, také se neděje nic hrozného. Červená čočka je vhodná nejen jako příloha k hlavnímu jídlu, ale i do pomazánek, salátů, na zahuštění polévek, do pyré nebo kaší a v neposlední řadě také pro další úpravu. Vyzkoušejte třeba sekanou z červené čočky, studený salát nebo některou z pikantních pomazánek s kořením podle vaší chuti.

Luštěniny jsou našemu zdraví velmi prospěšné a ani červená čočka není výjimkou. Obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny, vitamínů i minerálů. Kromě toho podporuje krevní oběh a snižuje hladinu cholesterolu, vyrovnává pH organismu a díky obsahu železa pomáhá také zlepšit tvorbu krve a snižuje riziko chudokrevnosti. Nebojte se ji ve své kuchyni vyzkoušet, je opravdu chutná a brzy se jistě stane trvalou součástí vašeho jídelníčku.