Co nesmí chybět v jídelníčku těhotné a kojící matky?

I když je těhotenství náročné, očekávání miminka patří mezi nejkrásnější období v životě ženy. Nastávající maminky o sebe musí pečovat také během kojení. Obě fáze si mimo jiné žádají zdravý jídelníček.

 

Změňte své návyky

Klíčové je dbát o sebe od prvopočátku těhotenství. Žena by se neměla výrazně omezovat, ale prospěje jí vyvážená strava. Přejídání není dobré stejně jako hladovění. Každá nastávající maminka by si měla uvědomit, že má ve svých rukou i život dítěte. Stěžejním vitamínem, který slouží jako prevence vrozených vad, je kyselina listová. Je důležitá pro tvorbu DNA a působí preventivně na některé nervové choroby. Najdete ji v brokolici, špenátu, polníčku, ořechách, celozrnných obilninách a luštěninách. Potraviny se musejí pojídat syrové, neboť se vitamíny vařením ničí. Kyselina listová se nachází i v játrech, která se nedoporučují konzumovat. Játra obsahují i železo stejně jako máslo, kuřecí maso a ryby.

 

Zdroje vitamínů

Těhotné ženy potřebují dostatek zinku, jenž se vyskytuje rovněž v játrech, ale i v celozrnných obilninách a tvrdých sýrech či dýňových semínkách. Při pojídání je nutná obezřetnost, protože obsahují i látku, která minimalizuje vstřebávání zinku. Pro vývoj mozku jsou důležité omega 3 mastné kyseliny. Výbornými zdroji omega kyselin, jódu i zinku jsou sardinky. K nevhodným rybám patří mečoun, žralok, makrela, štíhlíce a mořské plody. Samozřejmostí jsou mléko, tvrdé sýry, jogurty. Nastávající maminky by měly zbystřit u konzumace vajec, tavených sýrů a zcela musí vyřadit kofein i alkohol. Existují i vitamíny pro těhotné, které obsahují nezbytné prvky působící blahodárným účinkem. Jedním z nich je MamaDHA.

 

Kojení a stravování

Výživa kojící matky musí být pestrá. Žena časem sama pozná, co jejímu miminku nesvědčí. Vykřičník je u potravin způsobujících nadýmání, jako jsou cibule, česnek, brokolice, kedlubna, květák, zelí. Jahody mohou vyvolat kopřivku.