Když dítě nechce spát

Zná to každý rodič – pokud má nejmladší člen rodiny problém usnout nebo spát celou noc, negativně to ovlivní celou rodinu. Spánkový deficit není nic příjemného ani pro dospělého člověka natož pro dítě, které ve spánku roste a vyvíjí se. Jak dítěti pomoct?

 

1. Postel a lůžkoviny

Místnost, kde dítě usíná, by měla být správně vybavená a obsahovat vše, co dítě potřebuje. K tomu neodmyslitelně patří kvalitní postel. Měla by mít bytelnou konstrukci, ale zároveň být bezpečná. Pokud máte malé miminko a rozhodujete se mezi kolébkou či dětskou postýlkou se zábranami, volte raději postýlku. Z kolébky dítě rychle vyroste, zatímco postel z masivu bude moci využívat déle. Nejdůležitější část je však matrace, na kterou se zaměřte především. Jak však vybrat tu správnou matraci? Vzhledem k tomu, že dítě ve spánku roste, musí mít především dostatečnou oporu pro páteř. Volte proto matraci vyšší tuhosti, která je vzdušná a bez anatomických zón. Koupit můžete speciálně dětskou matraci, která je plně přizpůsobená jejich potřebám.

 

2. Místnost na spaní

Pokoj, ve kterém dítě usíná, by měl mít přiměřenou teplotu a měl by být vyvětraný. Také by měl být uklizený a vzdušný. Z místnosti odneste vše, co by mohlo dítě rozrušovat – může to být elektronika, tikající hodiny nebo třeba plyšák, který ve tmě vypadá děsivě.

Nezapomeňte zajistit potřebnou tmu, zatažené žaluzie či závěs spolehlivě zabrání, aby vaše dítě rušila např. lampa z ulice.

 

3. Tipy pro lepší usínání

* Dětem, které se bojí tmy, můžete pořídit malé noční světlo, které vydává tlumený jas, takže mu dodá pocit bezpečí, ale zároveň ho nebude rušit.

* Malé miminka nejlépe usínají, když jsou pevně zabalené. Pokud vám dítě nechce usnout a pláče, vyzkoušejte jej zabalit do zavinovačky či povijanu.

* Větším dětem můžete před spaním uvařit meduňkový čaj, který je zklidní a připraví na spánek.

* Pokud máte hyperaktivní dítě, nedávejte mu příliš sladkého jídla a snažte se cukr celkově omezit. Když se blíží doba spánku, snažte se s ním vykonávat aktivitu, při které bude v klidu (např. malování, čtení pohádky atd.)

* Vytvořte dětem pevné návyky. Určete dobu, kdy budou odcházet do postele a dodržujte ji. Pomůže i vytvoření rituálu, který dětem asociuje, že je čas jít spát. Může to být koupel před spaním či pohádka na dobrou noc.