Rozvíjejte dětskou kreativitu už od útlého věku
5 min. čtení

Rozvíjejte dětskou kreativitu už od útlého věku

V dnešní moderní a přetechnizované době jsme často svědky smutné situace. Kdejaké dítě si raději dlouhou chvíli krátí s chytrým telefonem, než aby si k ruce vzalo kupříkladu pastelky a čistý papír. V důsledku toho klesá schopnost neotřelého, inovativního myšlení, originalita a tvořivost, což představuje limity i pro pozdější věk.

Většina dospělých je dnes natolik pohlcena pracovními povinnostmi a jinými starostmi, že je nakonec vlastně i ráda za technologické vychytávky, které dítě dovedou zabavit snadno, rychle a na dlouhou dobu. Koupit mu počítačovou hru anebo tablet je co do vloženého úsilí nepochybně snazší, než si s ním například pravidelně vyprávět, zpívat a kreslit. Jenže nechat své dítě v přítomnosti neosobní elektroniky růst jako dříví v lese má své stinné stránky. Průzkumy ukazují, že nejpodstatnější vliv při rozvíjení představivosti a tvořivosti má právě rodina, proto neusněte na vavřínech a pěstujte tyto dovednosti u svých dětí už v útlém věku.

Kreativita není dobrá jen pro umělce, dá se využít ve všech oblastech lidské činnosti. V každém oboru platí za nedocenitelnou vlastnost, protože se dá využít při aktivním, originálním řešení problémů, vymýšlení nápadů a vizí. Děti, u kterých se podporují tvůrčí schopnosti již v raném věku, jsou vnímavější, nápaditější, oplývají větší spontánností a uměním improvizace. Mají mnohovrstevnatou osobnost. Jsou živější, zvídavé, hranice svých možností neustále posouvají dál, mají odvahu a stále na sobě pracují. To nejhorší, co můžete jako rodič udělat, je dítě odbývat, či dokonce okřikovat, abyste měli klid. Dětská potřeba ptát se a svět kolem sebe zkoumat všemi smysly je přirozená a my bychom ji neměli potlačovat. Je třeba si uvědomit, že si junior touto formou utváří osobnost, v jejíž společnosti pak prožije celý život.

Zvláště malým dětem je třeba dopřát dostatek volného prostoru pro objevování. Ty nejmenší svět nejčastěji zkoumají tím, že vše osahávají a ochutnávají, což se občas bez umazaného oblečení nebo rozbitého kolena zkrátka neobejde. Absolutní volnost je pochopitelně také na škodu, ale nebuďte přehnaně úzkoprsí a dejte své ratolesti prostor, aby získala s věcmi kolem sebe vlastní, nepřenositelnou zkušenost. Spíše než „hotové“ hračky kupujte ty, se kterými musí dítě ještě aktivně pracovat – skládat je, stavět, spojovat atd. „Nedávno mi kamarádka, taky maminka na plný úvazek, doporučila chytrou silikonovou hmotu Think Doh. Dceři Adélce jsem ji pořídila a ta je z ní nadšená. Její výhodou je, že netvrdne a dá se znovu použít. Může se dokonce i zapéct. Doma proto máme už pěknou řádku různých přívěsků, ozdob a okrasných doplňků do bytu,“ říká s úsměvem maminka čtyřleté Adélky Dana z Plzně. Silikonová hmota Think Doh je antibakteriální, vyrobená podle celosvětových předpisů a zcela nezávadná pro lidské tělo. Dětem pomáhá rozvíjet fantazii, tvořivost a zručnost. Nápady na podobné hračky najdete na kreativni-hracky.com.

Čím je dítě mladší, tím intuitivnější a prostší jeho manipulace s okolními předměty je. Jak už bylo jednou řečeno, nejprve okolní svět zkoumá skrze hmat a chuť, později nastupuje důmyslnější práce s tím, co se v jeho blízkosti nachází. Hra už má ucelenější koncept a směřuje k tomu, že se dítě snaží něco vlastními silami vybudovat. Typickým příkladem je stavění hradu z písku a využívání dalších předmětů, např. kamínků, klacíků, lístečků apod.

Pustit potomkovi film nebo ho posadit k počítači je sice jednodušší, z hlediska vývoje myšlení a osobnosti je to však řešení poněkud nešťastné. Právě aktivity jako zpívání, kreslení, tancování, trénink verbálních schopností a kreativní hry vedou k tomu, že se dítě bude odlišovat od jiných, nezapadne a bude mít odvahu přemýšlet a vyjadřovat se jinak.