4 nejčastější omyly o pitném režimu

Voda představuje životadárnou tekutinu, která zastává v našem organismu celou řadu důležitých funkcí. Pokud jí naše tělo nemá dostatek, cítíme se unavení, bez energie, bolí nás hlava, klesá naše fyzická i psychická výkonnost. Dodržování pitného režimu je proto nezbytné, obzvlášť v současných horkých dnech. Ačkoli se jedná o naprosto samozřejmou věc, spousta lidí ohledně správného pití tápe a věří spoustě nesmyslů. Podívejme se na ty nejčastější z nich.

 

Nezáleží na tom, co pijeme

Obyčejná čistá voda by měla tvořit základ pitného režimu. Zatoužíte-li po změně, můžete si dopřát také ředěné ovocné a zeleninové šťávy nebo neslazené sypané čaje. Tabu by ale měly být perlivé nápoje, které mohou vyvolat zažívací obtíže, nebo ty plné cukru, konzervantů, barviv a dalších chemických „vylepšováků“.

 

Čím studenější, tím lepší

Zatímco my v parních letních dnech zaháníme žízeň ledově vychlazenými nápoji, obyvatelé opravdu horkých oblastí, jako jsou třeba pouště, upřednostňují i v těch největších vedrech vlažný čaj. A dobře vědí proč. Studené nápoje totiž ochladí jen na chvilku. Nemluvě o tom, že vašemu přehřátému organismu jejich vypitím způsobíte pořádný šok. Škrábání a bolest v krku, kašel, chrapot nebo dokonce zažívací problémy pak na sebe nenechají dlouho čekat. Dopřejte si proto raději bylinný nebo zelený čaj.

 

Tři litry jsou minimum

V létě bychom měli pít více než v jiná roční období. Stanovit však přesnou míru toho, kolik tekutin do organismu dostat, nelze. Roli totiž sehrává celá řada faktorů. Průměrně člověku stačí asi dva litry tekutin denně. Jiné nároky však bude mít drobná žena sedící v kanceláři u počítače a jiné zase stokilový muž fyzicky pracující někde venku.

 

Deficit se dá dohnat

Spousta lidí se snaží deficit v příjmu tekutin dohnat nárazovým pitím. To ovšem představuje velkou zátěž pro ledviny, které nestačí nadměrnou vodu odfiltrovat z krve. Pijte proto průběžně a začněte už od samotného rána. Po probuzení si nejdříve dopřejte sklenici vody s citronem a až potom zapněte kávovar. V průběhu dne pak příjem tekutin regulujte podle aktuální zátěže a potřeb, večer potom už pijte méně. Jinak by se mohlo snadno stát, že noc strávíte na docela jiném místě než v posteli. A to určitě nechcete.